SELAMAT DATANG KE PORTAL 10 RRD

Perlawanan Akhir Piala Sarawak 2014 Perbarisan Tadbir Tahunan 2013 Hari Tentera Darat Ke-82 Kejohanan Renang dan Polo Air TD 2015 Hari Bersama Media 2014 Penutup Ex Satria Tangkas 2014

Ahad, 29 Mac 2020

(REPOST) LAMBANG PASUKAN

LAMBANG PASUKAN





Warna pada lambang pasukan telah diilhamkan oleh Pegawai Memerintah yang pertama iaitu Lt Kol Mohd Johari bin Selan. Beliau mencadangkan warna pada lambang pasukan dipetik dari warna bendera Sri Triwarna Sarawak iaitu biru, putih dan merah. Warna-warna tersebut membawa pengertian seperti berikut:

•    Biru. Warna ini membawa maksud perpaduan pasukan sebagai sebuah batalion di dalam Rejimen Renjer Diraja yang terdiri dari berbilang bangsa, kaum agama dan keturunan yang saling bekerjasama erat antara satu sama lain bagi mencapai kejayaan dalam semua bidang.

•    Putih. Warna ini membawa maksud kesucian dan kejujuran. Sifat-sifat murni yang terdapat pada setiap warga batalion dalam menjalankan tugas dan kewajiban seharian.

•    Merah. Warna ini membawa maksud keberanian dan keazaman. Sifat-sifat keperwiraan yang mengalir di dalam setiap diri warga batalion ini yang bersedia menghadapi cabaran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan